Föreningen Eternal i Sverige har beviljats 90-konto

Föreningen Eternal i Sverige har beviljats 90-konto

Svensk Insamlingskontroll har beviljat 90-konto åt Föreningen Eternal i Sverige.

Föreningen Eternal i Sverige har till ändamål att samla in pengar till en mat och läkemedelsfond och via ansökningar till fonden förse gamla och sjuka med mat och hjälp för att kunna hämta ut sina recept på apoteket. Man ska också kunna ansöka om ett extra bidrag via ett kort laddat med matpengar till jul och högtider.

För att få 90-konto måste en organisation uppfylla en rad högt ställda krav:

  • Det måste finnas ett tydligt syfte med insamlingen.
  • Högst 25 procent av insamlade medel får gå till administration.
  • Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar
  • Man måste upprätta en årsredovisning vilken skickas till Svensk Insamlingskontroll, som granskar denna och följer upp att insamlade medel används på rätt s                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  2016 skänkte svenska folket 7,2 miljarder kronor till insamlingsorganisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls statistik för 2016 finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se
  • För frågor kontakta:

    Lena Hörnblad, 08-783 80 61                   lh@insamlingskontroll.se

    Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har mer än 60 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.

    Apoteksgruppen befäster sin marknadsposition

    Apoteksgruppen befäster sin marknadsposition
    Foto: Fredrik Hjerling

    Igår fastslogs Apoteksgruppens halvårsbokslut och resultaten är fortsatt stabila. Under det andra kvartalet 2017 har Apoteksgruppen befäst sin marknadsposition, och har en nuvarande marknadsandel på 9,2 %.

    Proformaresultat för anslutna apotek i Apoteksgruppen*

    Mkr Jan–jun 2017 Jan–jun 2016
    Omsättning 1892,1 1842,7
    Bruttovinst 477,5 467,8
    Personalkostnader -218,3 -213,3
    Övriga rörelsekostnader -179,0 -175,3
    Av- och nedskrivningar -30,2 -31,7
    Rörelseresultat (EBIT) 49,8 47,5
    Rörelsemarginal (EBIT) 2,6 % 2,6 %

    * Avser apoteksdrift inom Apoteksgruppen i sin helhet, det vill säga som om samtliga apotek ingick i en koncern.

    För apotek anslutna till Apoteksgruppen uppgick omsättningen under första halvåret år 2017 till 1892,1 (1842,7) miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 2,7 % jämfört med samma period föregående år. Även rörelseresultatet (EBIT) ökade under motsvarande period med 4,8 %.

    Ökningen förklaras främst av en förändrad produktmix, samt fler anslutna apotek än föregående år. Samtidigt är utvecklingen för receptfria läkemedel fortsatt svag, på grund av den hårdnande priskonkurrensen från framförallt e-handeln.

    Just nu sker förändringarna på apoteksmarknaden i hög takt och vi ligger väl i fas med dessa förändringar. Vår satsning på proaktiv rådgivning och tillgänglighet uppskattas av kunderna. Ett kvitto på detta är den stora ökningen av antalet medlemmar i kundklubben. Det är också glädjande att vår expansion av antalet anslutna apotek fortsättersäger Tony Johansson, VD på Apoteksgruppen.

    Viktiga händelser under perioden Q2 2017

    • Ett nytt apotek samt en filial har anslutits till kedjan.
    • En uppskattad satsning på kundklubben har medfört att antalet medlemmar ökat med nästan 40 %.
    • Nedskrivning har skett av balanserade utgifter med 3,9 miljoner kronor.
    • 59 chefer har under perioden deltagit i utbildningsprogrammet Akademin med inriktning på ledarskap, ekonomi och affärsmässighet.
    • I slutet av perioden fattades ett riksdagsbeslut om att ge regeringen mandat att söka en ny ägare till Apoteksgruppen i Sverige Holding AB. 

    Koncernen Apoteksgruppen i Sverige Holding AB lämnade den 14 augusti delårsrapport för jan-jun 2017, den finns i sin helhet på Apoteksgruppens hemsida.

    Mkr Jan–jun 2017 Jan–jun 2016
    Omsättning 131,6 133,1
    Rörelseresultat (EBIT) 4,2 2,3
    Periodens totalresultat 3,4 % 3,1 %

    **Resultatet avser kvarvarande verksamhet, som är den serviceorganisation som byggts upp som stöd för lokala apoteksföretagare, och som utgör den långsiktiga organisationen.

    För ytterligare information, kontakta:

    Tony Johansson, VD Apoteksgruppen, tony.johansson@apoteksgruppen.se, 0705-36 98 42

    Mathias Sandh, CFO Apoteksgruppen, mathias.sandh@apoteksgruppen.se, 0709-22 66 11

    Apoteksgruppen består av 182 apotek från Norrbotten till Skåne. Apoteken drivs av lokala egenföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapas personliga och inspirerande apotek.

    Axfood startar apotek på nätet

    Axfood startar nätapotek tillsammans med Axel Johnsons investeringsbolag Novax och

    e-handelsentreprenörerna bakom LensOn.

    Axfood har investerat och äger idag 28 procent av det nybildade e-handelsbolaget Hubia* som planerar att lansera ett nytt nätapotek i Sverige.

    Övriga delägare är Novax, Axel Johnsons investeringsbolag, samt entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer. Kim och Johan har tidigare grundat och drivit LensOn, som är en av Europas största nätbutik för kontaktlinser och glasögon, och som 2012 såldes till ett brittiskt bolag.

    Affärsidén med det nya apoteksbolaget är att erbjuda ett brett och attraktivt sortiment apoteksvaror på nätet, till låga priser, med snabba trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik.

    − Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har precis börjat ta fart. Med Axfood och Novax i ryggen finns alla förutsättningar för att bygga ett riktigt bra nätapotek. Nu har vi kommit till en fas där vi ska vi rekrytera ett starkt e-handelsteam och söker ett flertal duktiga ledare, utvecklare, rådgivare/farmaceuter, marknadsförare och kategoriansvariga, säger Hubias vd Kim Persson.

    I Axfoods butiker kan man idag enbart köpa receptfria läkemedel. Genom det planerade nätapoteket skulle Willys och Hemköps e-handelskunder på sikt även kunna erbjudas receptbelagda läkemedel.

    Klas Balkow, Axfood vd och koncernchef, kommenterar investeringen på följande sätt:

    − Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria.

    Apoteksmarknaden i Sverige växer ständigt och omsatte i fjol cirka 40 miljarder kronor, varav e-handeln är den del som ökar snabbast.

    *Hubia är bolagsnamnet. När väl nätapoteket lanseras på marknaden kommer det att bli under ett annat, ännu inte fastställt, namn. 

    Läs mera på www.hubia.se

    För ytterligare information kontakta:

    Kim Persson, vd Hubia, telefon 0732-50 50 21

    Axfoods presstjänst, telefon 0702-89 89 83

    Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2017, klockan 10:00 (CET).

    På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Mat som är bra och hållbar. Kedjorna Willys och Hemköp ingår, liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är också ägare till Mat.se, Middagsfrid samt delägare i Urban Deli och Eurocash. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på axfood.se .  

    Sten skriver om det ingen pratar om

    Sten skriver om det ingen pratar om
    Sten Jeansson har skrivit “Mitt hjärta” som är en gripande berättelse om sjukdom, kampen för att få vård och den gränslösa kärleken till sin hustru.


    När Birgitta en vårdag vandrar iväg i bara tofflorna, trots att det är blött ute, ställs hela tillvaron på ända. För både henne och hennes familj. Hon vet inte varför hon gick ut och förvirringen hos henne blir upptakten på en lång kamp som förs på flera plan.


    Det visar sig så småningom att Birgitta drabbats av en allvarlig hjärntumör. Hennes make Sten bestämmer sig genast för att göra allt som står i hans makt för att Birgitta ska få så bra vård som möjligt. Men det han tagit för givet visar sig inte alls vara självklart. Varken vård eller hjälp är en självklarhet. Tvärt om.


    Öppet, ärligt och autentiskt berättar Sten Jeansson om den svåra tiden då sjukdomen stod i centrum för allt och hur både hans och hans hustrus liv beskars när den krävde all deras tid, kraft och energi.


    Mitt hjärta är en bok om kampen mot både cancern och såväl landsting som kommun. Men allra mest är det en berättelse om djup kärlek. Och vad man är beredd att göra för den man älskar.

    Sten berättar själv varför han skrev boken:


    ”När Birgitta insjuknade och berättelsen tar sin början kunde jag helt fokusera på att hjälpa henne med att få bästa möjliga vård. Jag var van från arbetet att alltid dokumentera skriftligt och jag sparade all konversation med vård och myndigheter. När jag blev ensam malde allt som skett hela tiden i mitt huvud och jag kände att jag kunde inte släppa det, utan att dokumentera det hela. Skrivandet var jobbigt men blev också en påtvingad sorgebearbetning. I början av skrivandet var jag nästan besatt av de oförrätter jag tyckte drabbat Birgitta och detta var en av drivkrafterna i skrivandet.”

    Vad andra har sagt:


    ”Många böcker har jag läst men det är inte så många som berört mig så mycket som din bok om Birgitta. Det är en bok om kärleken och vad kärleken betyder och vad kärleken kan ge i livet. Din bok visar också att vi i många sammanhang är beroende av varandra.”


    ”Det gör ont att läsa om Birgitta, ögonen tåras många gånger. Att du ändå, i sorg och förtvivlan, kan skriva på ett sådant sätt att det går att fortsätta läsa, det är ett väldigt gott betyg.

    Du skriver så ärligt och rakt och ändå med stor medkänsla, en balansgång du gör så bra. Trots ämnet som är så ledsamt och nära dig kan du ändå observera och delge oss det som drabbar er utan att det bara blir snyft.”


    Vill du ha ett recensionsexemplar av boken, mejla oss då namn- och adressuppgifter (gärna även mobilnummer för leveransavisering) så skickar vi den på studs. Glöm inte att ange vilken bok det gäller. info@whipmedia.se

    KORTA FAKTA


    Titel: Mitt hjärta


    Författare: Sten Jeansson


    Omslagsdesign: Anders Nyman


    Sättning: Whip Media


    Omfång: 382 sidor


    Format: A5 (148×210 mm)


    Omslag: Mjukband


    ISBN: 978-91-88579-04-1

    Skillnader i hälsa kan förebyggas enligt ny rapport från Hiv-Sverige

    Skillnader i hälsa kan förebyggas enligt ny rapport från Hiv-Sverige
    Från vänster i bild: Johan Carlson generaldirektör, Folkhälsomyndigheten och Peter Månehall ombudsman, Hiv-Sverige.

    Fortsatt stora skillnader i hälsa

    Enligt Hiv-Sveriges nya rapport, Hiv: hållbar hälsa & livskvalitet är det trots, de stora medicinska framstegen som gjorts kring hivläkemedels effektivitet de senaste åren, fortfarande stora skillnader i hälsan och i livskvaliteten för personer som lever med hiv i relation till befolkningen i stort.

    Sverige var det första landet att nå UNAIDS:s 90-90-90-mål, det vill säga att 90 procent av personer som lever med hiv ska vara diagnostiserade, 90 procent av dessa ska behandlas med hivläkemedel och 90 procent av dessa ska ha icke mätbar virusnivå. Under tiden Sverige nådde dessa framgångar har nya utmaningar dykt upp, bland annat i form av en åldrande grupp personer som lever med hiv och som drabbas av följdsjukdomar och/eller samsjuklighet.

    – Vi ser att skillnaderna i hälsa ökar med ålder och med antal år en har levt med hiv, men framförallt att det går att förebygga och göra någonting åt det, säger Peter Månehall, ombudsman på Hiv-Sverige.

    Ny utmaning: följdsjukdomar och samsjuklighet

    I Sverige idag är 40 procent av de som lever med hiv 50 år eller äldre. Med högre ålder följer också risken för följdsjukdomar eller samsjuklighet. Forskningen pekar på att över 80 procent av de som lever med hiv idag, med hög sannolikhet kommer att ha minst en följdsjukdom eller samsjuklighet vid år 2030. Personer som lever med hiv drabbas i högre utsträckning av exempelvis njursjukdom, hjärtkärlsjukdom, cancer, diabetes, benskörhet och depression jämfört med de som inte har hiv.

    Behov av resurser och insatser

    Under Almedalsveckan, uppvaktades Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson med en formell överlämning av rapporten till myndigheten. Folkhälsomyndigheten ansvarar för det svenska folkhälsoarbetet och en stor del av det hivpreventiva arbetet. 

    – Vi hoppas att den här rapporten ska kunna öka medvetenheten om de nya utmaningar som finns för personer som lever med hiv i Sverige, och att myndigheten stärker resurserna och insatserna för den här målgruppen, säger Christina Franzén ordförande på Hiv-Sverige.

    Om rapporten

    Rapporten ”Hiv; Hållbar hälsa & livskvalitet” är ett white paper baserad på diskussioner från ett rundabordssamtal på temat hiv som genomfördes under våren 2017. Hiv-Sverige bjöd in ett antal experter med spetskompetens inom hiv, folkhälsa, infektionssjukdomar och geriatrik som medverkat i framtagandet.

    Rapporten finns tillgänglig som pdf på hiv-sverige.se

    Hiv-Sverige är en nationell patient- och påverkansorganisation som arbetar för att ständigt skapa förbättrade levnadsvillkor för personer som lever med hiv.

    För och av personer som lever med hiv, sedan 1990

    Hiv-Sverige på webben

    Hiv-Sverige på Facebook

    Mindre textkorrigering i delårsrapport för januari – juni 2017

    Moberg Pharma AB (OMX: MOB) har gjort en mindre korrigering i löptexten på sidan 8 i delårsrapporten för januari – juni 2017. En delmängdssiffra (inklusive jämförelsedata) i första stycket på sidan 8 var korrekt angiven i den tabell som åsyftades, men återgavs felaktigt i den beskrivande löptexten. Detta är nu korrigerat och den korrekta versionen av delårsrapporten återfinns på bolagets hemsida.

    I delårsrapporten för januari – juni 2017 har det blivit ett mindre fel i första stycket på sidan 8, i den löptext som beskriver omsättningens utveckling under andra kvartalet. Siffran i löptexten överensstämde tidigare inte med innehållet i den tabell som åsyftas, vilket har korrigerats i den version av delårsrapporten som nu är publicerad på bolagets hemsida. Korrekt innehåll är som följer:

    ”Nettoomsättningen uppgick till 136,1 MSEK (71,3), en ökning med 91 % jämfört med föregående år. Kerasal Nail® stod för 53,2 MSEK (49,0), Dermoplast® stod för 26,0 MSEK (0) medan övriga produkter, inklusive New Skin®, bidrog med 56,8 (22,3) MSEK. Tillsammans utgör den globala försäljningen för de tre största varumärkena Kerasal Nail®, Dermoplast® och New Skin® mer än två̊ tredjedelar av omsättningen och en ännu högre andel av lönsamheten.”

    För mer information, vänligen kontakta:
    Peter Wolpert, VD, telefon: 070 – 735 71 35, e-post: peter.wolpert@mobergpharma.se

    Anna Ljung, CFO, telefon: 070 – 766 60 30, e-post: anna.ljung@mobergpharma.se

    Denna information
    Moberg Pharma offentliggör denna information i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades för offentliggörande genom förmedling av den kontaktperson som anges ovan, kl. 18:30 (CET) den 8 augusti 2017.

    Om Moberg Pharma, www.mobergpharma.se
    Moberg Pharma AB (publ) är ett snabbt växande svenskt läkemedelsbolag med egen försäljningsorganisation i USA och försäljning via distributörer i fler än 40 länder. Bolagets portfölj inkluderar receptfria produkter under varumärkena Kerasal®, Kerasal Nail®, Balmex®, Dermoplast®, New Skin®, Domeboro® och Fiber Choice®. Kerasal Nail® (Emtrix® Zanmira® eller Nalox™ på många marknader) är det ledande receptfria preparatet för behandling av nagelsjukdomar i USA, Kanada samt i flera länder i EU och Sydostasien. Bolaget växer organiskt och genom förvärv. Intern produktutveckling fokuserar på innovativ drug delivery av beprövade substanser och inkluderar två projekt i sen klinisk fas, MOB-015 (nagelsvamp, fas 3-studier pågår) samt BUPI (smärtlindring vid oral mukosit, fas 3-förberedelser pågår). Moberg Pharma har kontor i Stockholm och New Jersey och bolagets aktie är noterad under Small Cap på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm (OMX: MOB).

    Karl Eckerdal ny VD för LloydsApotek

    Karl Eckerdal ny VD för LloydsApotek
    Kar Eckerdal

    Karl Eckerdal har tagit över rollen som VD för LloydsApotek med omedelbar verkan. Karl har sedan september 2014 varit driftchef för LloydsApotek, i denna roll har han haft det operativa ansvaret för kedjans apotek och positionerat dem väl för framtiden. Karl är i grunden företagsekonom och började på LloydsApotek för 7 år sedan, då som regionchef. Två år senare tog han över ansvaret för expansion och affärsutveckling, en roll i vilken han ledde utvecklingen av kedjans apoteksnät. Karl Eckerdal efterträder Thomas Bornemann, som har lämnat företaget.

    LloydsApotek öppnade sitt första svenska apotek i Eskilstuna i februari 2010 under det tidigare namnet DocMorris. I Augusti 2017 har LloydsApotek 79 apotek fördelade på ett 40-tal orter över hela Sverige. LloydsApotek växer och expanderar även med e-handel. LloydsApotek vill på ett passionerat och effektivt sätt erbjuda meningsfulla och innovativa apotekstjänster som inspirerar människor till ett mer positivt liv. Hos LloydsApotek möter kunden kompetent och välutbildad personal som kan recept och är experter inom hud och värk.

    LloydsApotek drivs av Admenta Sweden AB som ägs av Celesio Group, ett av de ledande internationella tjänsteföretagen inom läkemedels-, apoteks- och hälsovårdsområdet. Koncernen är verksam i 14 länder runt om i världen och sysselsätter cirka 39 000 människor. Amerikanska McKesson Corporation är huvudägare i Celesio med ett innehav av mer än 75 procent av aktierna.

    Moberg Pharmas delårsrapport januari – juni 2017

    VÅRA TRE STÖRSTA VARUMÄRKEN UTVECKLAS VÄL


    ”Kerasal Nail® nådde en marknadsandel om 29 % samtidigt som vi har utökat distributionen för både Dermoplast® och New Skin®. Rekryteringen till MOB-015-studien har tagit längre tid än förväntat, men ser ut att ta fart efter ett antal åtgärder, säger Peter Wolpert, VD Moberg Pharma.

    PERIODEN (JAN-JUN 2017)*


    Nettoomsättning 240,7 MSEK (165,3) EBITDA 26,5 MSEK (36,8/-4,3**)


    EBITDA för befintlig produktportfölj 35,7 MSEK


    (43,3/2,7**)


    Rörelseresultat (EBIT) 6,9 MSEK (31,8/-9,4**)


    Resultat efter skatt -10,8 MSEK (22,3/-18,8**)


    Resultat per aktie efter utspädning -0,62 SEK (1,56)


    Operativt kassaflöde per aktie -1,61 SEK (-0,16)

    ANDRA KVARTALET (APR-JUN 2017)*


    Nettoomsättning 136,2 MSEK (71,3) EBITDA 9,8 MSEK (33,4/-7,8**)


    EBITDA för befintlig produktportfölj 14,7 MSEK


    (36,4/-4,7**)


    Rörelseresultat (EBIT) 0 MSEK (31,2/-9,9**)


    Resultat efter skatt -7,8 MSEK (28,0/-13,2**)


    Resultat per aktie efter utspädning -0,45 SEK (1,96)


    Operativt kassaflöde per aktie -1,44 SEK (0,09)


    * Jämförelsesiffrorna inkluderar en reavinst i Q2 2016 om 41,1 MSEK från avyttringen av Jointflex®, Fergon® och Vanquish ®


    ** Exklusive reavinst

    VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET


    Utökad distribution för Dermoplast® via Walmart och CVS


    Sara Brandt invald till ny styrelseledamot


    Inlösta optionsprogram ökade antalet aktier och röster med 28 920

    VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET


    Positiva data från klinisk studie för Kerasal Nail®/Emtrix®

    VD-KOMMENTAR


    Efter ett år av betydande förvärv utgör direktförsäljningen i USA omkring 90 % av bolagets totala omsättning. Våra tre största varumärken står för huvuddelen av bolagets intjäning och vi har under det andra kvartalet gjort betydande investeringar och satsningar på dessa varumärken med god initial respons. Parallellt utvecklas vår pipeline med två fas 3-program med potential som vida överstiger vår nuvarande portfölj.Rekryteringen till MOB-015-studien har tagit längre tid än förväntat, men ser ut att ta fart efter ett antal åtgärder. Vi arbetar också med full kraft med kommersialiseringsplanerna för MOB-015.


    Under det andra kvartalet ökade försäljningen med 91 % till 136 MSEK, varav 2 % var organisk tillväxt. EBITDA
    [1] stärktes med 18 MSEK till 10 MSEK. Marknadsföringsinsatserna är säsongsbetonade och toppar under andra kvartalet (55 %[2] av försäljningen) men bidrar till omsättning och lönsamhet framöver. Vi förväntar oss starkare kassaflöden under det andra halvåret i enlighet med vårt säsongsmönster samt reglering av engångsposter om 18 MSEK.


    Försäljningen för både New Skin® och Dermoplast® utvecklas enligt plan och de båda varumärkena är nu helt integrerade i verksamheten, där de vid sidan om Kerasal Nail® står för en allt högre andel av vår omsättning och lönsamhet. Den initiala responsen på de nya marknadskampanjerna för New Skin® är mycket lovande och bidrog till 27% tillväxt
    [3] i försäljning till konsument.


    Vi befinner oss mitt i högsäsongen för Kerasal Nail®, vars marknadsandel ökat till 29 %
    [4], bland annat tack vare starka försäljningsargument och vässad marknadsföring. Enligt en nyligen publicerad klinisk studie ger Kerasal Nail®/Emtrix® synbar effekt redan efter en veckas behandling, både vid nagelsvamp och nagelpsoriasis. De positiva studieresultaten möjliggör slagkraftiga kampanjer på samtliga marknader framöver och resultaten för nagelpsoriasis är mycket intressanta då det idag saknas behandlingsalternativ för dessa patienter.


    Efter förvärven i USA utgör distributörsförsäljningen ca 10 % och en minskande andel av vår totala försäljning. Vi har dock god lönsamhet på dessa marknader och ser en stor långsiktig potential för vår portfölj på marknader utanför USA. I Japan går lanseringen enligt förväntan och antalet återförsäljare utökas. Det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser om utvecklingen, men de signaler vi får är positiva. I Kina däremot, begränsar de lokala regelverken effektiv marknadsföring av vår nuvarande produkt och på kort sikt dämpar vi därför förväntningarna. För MOB-015 kvarstår Kina emellertid som en högintressant marknad med betydande potential.


    Rekryteringen till de två fas 3-studierna för MOB-015 har dragit ut på tiden och förväntas dröja längre än till årets slut och överskrida tidigare angivet kostnadsestimat något. Vi har vidtagit ett antal åtgärder för att öka rekryteringstakten och vår bedömning är att vi nu är på rätt väg och att konsekvenserna är begränsade.


    Under det andra kvartalet gav vi vår input på den indiska fas 3 ansökan för BUPI till vår partner Cadila Pharmaceuticals, som nu är i slutskedet med att finalisera ansökan.


    Jag kommer att vara baserad på vårt kontor i New Jersey, USA under cirka ett år framåt, med regelbunden närvaro på huvudkontoret i Stockholm. Syftet är att under en längre tid få arbeta nära vårt amerikanska team, befintliga och potentiella partners i USA samt kunna intensifiera interaktionen med amerikanska investerare. Det är en fördel att kunna arbeta med kommersialiseringsförberedelser av MOB-015 på plats i USA, som kommer blir den absolut viktigaste marknaden för produkten. Jag ser mycket fram emot detta och de ytterligare möjligheter vi kan skapa för bolaget genom ökad närvaro i USA.


    Peter Wolpert, VD Moberg Pharma


    [1]Exklusive reavinst i Q2 2016 om 41,1 MSEK


    [2]Försäljningskostnader exklusive avskrivningar på produkträttigheter


    [3]Under Q2 2017 jämfört med föregående år, Point of Sale data för de fem största återförsäljarna


    [4] Försäljning till slutkonsument i USA för nagelsvampsprodukter, exklusive apotekens egna varumärken, i Multioutlet-butiker (stormarknader och apotekskedjor) under de senaste 52 veckorna fram till 10 juni 2017, enligt SymphonyIRI

    DENNA INFORMATION
    Moberg Pharma offentliggör denna information i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades för offentliggörande genom förmedling av den kontaktperson som anges ovan, kl 08.00 (CET) den 8 augusti 2017.

    TELEFONKONFERENS
    VD Peter Wolpert presenterar rapporten vid en telefonkonferens klockan 15.00 idag,
    den 8 augusti 2017.Telefon 08-566 426 95

    FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA
    Peter Wolpert, verkställande direktör, tel. 08-522 307 00, peter.wolpert@mobergpharma.se

    Anna Ljung, CFO, tel. 08-522 307 01, anna.ljung@mobergpharma.se

    EU godkänner Stivarga för andra linjens systemisk behandling av levercancer

    EU godkänner Stivarga för andra linjens systemisk behandling av levercancer

    Stivarga (regorafenib) är nu godkänt i EU för behandling av vuxna patienter med hepatocellulär cancer, HCC, som tidigare behandlats med Nexavar (sorafenib). Godkännandet baseras på fas III studien RESORCE i vilken Stivarga signifikant förlängde totalöverlevnad hos patienter med HCC.

    Stivarga är nu den första godkända andra linjens behandling i Europa och USA för patienter med HCC. Sedan tidigare är Nexavar den enda godkända första linjens behandling för dessa patienter.

    -Fram till nu har det saknats en effektiv andra linjens behandling för patienter med levercancer. Godkännandet av Stivarga förbättrar markant utsikterna för patienter med HCC eftersom Stivarga är den första och enda behandling som demonstrerat signifikant förbättring i totalöverlevnad i andra linjens behandling, säger Hanjing Xie, medicinskt ansvarig på Bayer.

    Godkännandet av Stivarga baseras på fas III studien RESORCE1 – en internationell, mulitcenter, placebo kontrollerad studie som undersökte patienter med HCC i progression på behandling med Nexavar. Stivarga visade sig jämfört med placebo signifikant förlänga totalöverlevnad (OS) (10,6 vs. 7,8 månader. HR 0.63; 95% CI 0.50-0.79; p<0.0001). Biverkningarna som oberverades i studien överensstämde med den sedan tidigare kända säkerhetsprofilen för Stivarga och utgjordes framförallt av hudutslag, diarré, trötthet och högt blodtryck.

    -Levercancer diagnosticeras ofta sent och är svår att behandla. Stivarga är det första framsteget inom systemisk behandling av HCC på nästan ett decennium och mycket välkommet, säger Hanjing Xie.

    Om Stivarga

    Stivarga (regorafenib) är en oral mulitkinasinhibitor. Den hämmar tillväxt och spridning av cancerceller och stänger av den blodtillförsel som gör att cancerceller växer. Stivarga är sedan tidigare godkänt i drygt 80 länder för behandling av metastaserande tjocktarms- eller ändtarmcancer och spridda gastrointestinala stromacellstumörer (GIST) och i Sverige subventionerat för båda indikationerna

    Om hepatocellulär cancer

    Hepatocellulär cancer, HCC, är den vanligaste formen av levercancer och representerar cirka 70-85 procent av all levercancer2. Levercancer är den sjätte vanligaste cancersjukdomen i världen och är den näst vanligaste orsaken till cancerrelaterad död globalt. Fler än 780 000 fall diagnosticeras årligen och incidencen ökar2,3.

    För mer information, välkommen att kontakta:

    Daniel Claesson, Kommunikationsansvarig,0733 058795

    Hanjing Xie, Medicinskt ansvarig onkologi och hematologi, 0733 584089

    Om Bayer
    Bayer är en global koncern med kärnkompetens inom life science-områdena hälsa och jordbruk. Våra produkter och tjänster syftar till att förbättra livskvaliteten hos såväl människor som djur. Bayer har som målsättning att skapa värde genom innovation, tillväxt och hög intjäningsförmåga. Bayer har förbundit sig att följa principerna för hållbar utveckling och att agera som ett socialt och etiskt ansvarstagande företag. 2016 hade Bayer cirka 115 000 anställdaoch en omsättning på 46,8 miljarder euro. Kapitalkostnaderna uppgick till 2,6 miljarder euro och investeringarna i forskning och utveckling till 4,7 miljarder euro. Dessa siffror inkluderar den verksamhet inom högteknologiska material som börsintroducerades den 6 oktober 2015 som ett självständigt bolag med namnet Covestro. För mer information, besök www.bayer.se.

    Nytt botulinumtoxin upptäckt med potential att behandla flera medicinska tillstånd

    Nytt botulinumtoxin upptäckt med potential att behandla flera medicinska tillstånd
    Uppbyggnaden av det första botulinumtoxinet (BoNT/A) som upptäcktes 1897. Illustration: Pål Stenmark

    Det första nya botulinumtoxinet på nära ett halvt sekel har upptäckts av forskare vid Stockholms universitet och Harvard Medical School. Toxinet Botulinum neurotoxin typ X (BoNT/X) ingår i familjen botulinumtoxin vilka används för att behandla ett flertal medicinska tillstånd. Artikeln har publicerats i tidskriften Nature Communications.

    Botulinumtoxiner används idag vid mer än 80 medicinska tillstånd såsom muskelspasmer, överaktiv blåsa, kronisk migrän, svettning och Cerebral Pares (CP). Med det nya toxinet BoNT/X finns möjligheten att skapa ett nytt område av toxinläkemedel relaterade till intracellulär transport och sekretion.

    Eftersom botulinumtoxiner är de mest giftiga ämnen som vi känner till idag är det också viktigt att utveckla metoder för att spåra toxinet och behandla förgiftningar orsakade av toxinet.

    – Att vi nu har upptäckt BoNT/X underlättar såklart utvecklingen av diagnostik och motåtgärder, vilket är mycket viktigt om någon skulle utsättas för en toxisk mängd av ämnet, säger Pål Stenmark, docent, Institutionen för biokemi och biofysik, Stockholms universitet.

    Forskargruppen ska nu utveckla antikroppar med förmågan att upptäcka och inaktivera toxinet.

    – Inom några månader kommer vi att ha utvecklat sätt att upptäcka om en person har blivit exponerad för BoNT/X, säger Pål Stenmark.

    Forskarna kommer nu att bestämma toxinets struktur och undersöka hur det binder till nervcellen. De kommer också att undersöka hur de unika egenskaperna hos BoNT/X bäst kan användas för att utveckla nya läkemedel.

    Upptäcktes genom ett spädbarn i Japan
    Det hela började med att ett spädbarn i Japan insjuknade 1995. År 2015 sekvenserades genomet hos bakterier som isolerats från barnet och deponerades i en databas. I ett fyra miljoner bokstäver långt dokument som beskriver bakterien har nu forskargruppen identifierat det nya toxinet.

    – När vi upptäckte toxinet trodde jag först att vi hade gjort något fel i analysen, men efter att ha kontrollerat flera gånger visade det sig vara korrekt. Upptäckten öppnar en mängd nya spännande forskningsområden som vi är angelägna om att utforska i samarbete med Dr. Min Dongs forskargrupp vid Harvard, säger Pål Stenmark.

    Länk till artikeln “Identification and characterization of a novel botulinum neurotoxin” i tidskriften Nature Communications: http://www.nature.com/articles/ncomms14130

    För ytterligare information, kontakta:
    Pål Stenmark, docent, Institutionen för biokemi och biofysik, Stockholms universitet, e-post stenmark@dbb.su.se, mobil 0739-84 12 16.

    Stockholms universitet – hos oss ger utbildning och forskning resultat.

    Vi är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder.
    En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se