Termogen effekt

Jasmine Miger Läkare
Jasmine Miger Läkare
Jasmine Miger är läkare och gästbloggar på Läkemedelsbloggen kring ämnen som vikt och träning. Se alla hennes artiklar här.

Nästan allt som vi äter tas upp av kroppen och omsätts till energi.

Den överskottsenergi som blir över då vi äter för mycket eller rör oss för lite lagras i fettcellerna.

Det vi får i oss är mest kolhydrater, proteiner och fetter.

Men det krävs också en så kallad termogen effekt för att omsätta dessa olika typer av energikällor.

Det innebär att allt det du äter inte blir till energi, utan en liten del av energin från maten går ur våra kroppar iform av värme. (Värme är också energi men värme lagras inte i våra kroppar).Det krävs liksom extra energi för att göra om proteiner och kolhydrater till fetter.

Termogena effekten för kolhydrater är ca 75%, proteiner ca 70% och fetter ca 99%.

Det innebär att om du äter för mycket kolhydrater så blir inte alla dessa kolhydrater till fett , för det går åt lite extra energi för att omsätta kolhydraterna till fett.

Men om du äter för mycket fett, blir nästan allt till fett direkt.

Därför är det bättre att äta en fettsnål kost om man vill gå ner i vikt.

Men vi behöver också så klart en del fett för att må bra.

Kolhydraternas främsta uppgift är att förse oss med blodsocker och lagras i muskler, lever och även i njurarna.

Det är först när dessa förråd är täckta som kolhydrater blir till fett.

Likadant med proteiner, vi behöver proteiner för vissa funktioner i kroppen och det är först när de inte böhövs för det ändamålet som proteiner blir till fett.